Sygnaliści – zgłaszanie nieprawidłowości
Pod pojęciem nieprawidłowości należy rozumieć stan faktyczny będący następstwem działania lub zaniechania świadczący o możliwości wystąpienia zdarzeń, naruszających lub mogących naruszać obowiązujące przepisy prawa, jak również każde działanie czy zaniedbanie, które stanowi lub może stanowić działanie nielegalne lub nieetyczne. Zgłoszenia naruszeń prawa, zgodnie z zapisami Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE), mogą dotyczyć następujących sfer:
- korupcji,
- zamówień publicznych,
- usług, produktów i rynków finansowych,
- przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu,
- bezpieczeństwa produktów i ich zgodności z wymogami,
- bezpieczeństwa transportu,
- ochrony środowiska,
- ochrony radiologicznej i bezpieczeństwa jądrowego,
- bezpieczeństwa żywności i pasz,
- zdrowia i dobrostanu zwierząt,
- zdrowia publicznego,
- ochrony konsumentów,
- ochrony prywatności i danych osobowych,
- bezpieczeństwa sieci i systemów teleinformatycznych,
- interesów finansowych Skarbu Państwa RP, jednostki samorządu terytorialnego oraz Unii Europejskiej,
- rynku wewnętrznego Unii Europejskiej, w tym publicznoprawnych zasad konkurencji i pomocy państwa oraz opodatkowania osób prawnych,
- konstytucyjnych wolności i praw człowieka i obywatela -występujące w stosunkach jednostki z organami władzy publicznej i niezwiązane z dziedzinami wskazanymi powyżej,
- zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków pracy.
Przedmiotem zgłoszenia mogą być naruszenia powszechnie obowiązujących przepisów, w tym w szczególności:
- naruszenia praw człowieka stwarzające lub mogące stwarzać zagrożenia życia, zdrowia lub wolności osobistej,
- naruszenia stwarzające lub mogące stwarzać zagrożenie dla bezpieczeństwa publicznego lub środowiska,
- działania o charakterze korupcyjnym, w tym łapownictwo czynne lub bierne, oszustwo, fałszerstwo, wyłudzenie lub użycie poświadczenia nieprawdy, itd.,
- naruszenia obowiązków publicznoprawnych, w tym podatkowych,
- działalność zmierzająca do zatajenia któregokolwiek z naruszeń wymienionych w punktach 1) – 6).
Kogo mogą dotyczyć zgłoszenia?
- pracownika Wód Miejskich Stargard Sp. z o.o., także w przypadku, gdy stosunek pracy już ustał,
- osoby ubiegającej się o zatrudnienie, która uzyskała informację o naruszeniu prawa w procesie rekrutacji lub negocjacji poprzedzających zawarcie umowy,
- osoby świadczącej pracę na innej podstawie niż stosunek pracy, w tym na podstawie umowy cywilnoprawnej,
- stażysty,
- wolontariusza,
- praktykanta,
- wykonawcy (podwykonawcy, dostawcy) świadczącego usługi na rzecz Wód Miejskich Stargard Sp. z o.o.,
Kto może dokonać zgłoszenia/kim jest sygnalista?
Do zgłaszania nieprawidłowości uprawnione są osoby, które uzyskały informacje na temat naruszeń. Zgodnie z zasadą dobrej wiary każda osoba uprawniona do dokonania zgłoszenia powinna zgłosić nieprawidłowość, jeśli istnieją po jej stronie uzasadnione podstawy, by sądzić, że przekazywane informacje są prawdziwe. Status sygnalisty ukazuje każdy zgłaszający, chyba, że wstępna analiza zgłoszenia daje podstawy do przyjęcia, iż zgłaszający w sposób oczywisty działał w złej wierze. Decyzję o nadaniu statusu sygnalisty podejmuje osoba odpowiedzialna za przyjęcie zgłoszenia. Jeśli zgłaszający nie dokonał zgłoszenia anonimowo, osoba odpowiedzialna za zgłoszenie potwierdza przyjęcie zgłoszenia w terminie 7 dni od daty otrzymania.
Zgłoszenie może mieć charakter jawny lub poufny.
Jak zgłosić przypadki nieprawidłowości?
Zgłoszenia dokonywane mogą być poprzez dedykowane poufne kanały zgłoszeń, w szczególności:
- za pomocą poczty elektronicznej na adres: sygnal@wodymiejskie.stargard.pl w zaszyfrowanym pliku. Szyfr do pliku należy przekazać Specjaliście ds. obsługi zarządu i kontroli wewnętrznej osobiście lub telefonicznie pod numerem 519-546-909,
- w formie listownej na adres: Wody Miejskie Stargard Sp. z o.o., ul. Spokojna 6, 73-110 Stargard z dopiskiem „Dostarczyć do rąk własnych Specjaliście ds. obsługi zarządu i kontroli wewnętrznej”,
- osobiście do Pracodawcy, który przekazuje zgłoszenie Specjaliście ds. obsługi zarządu i kontroli wewnętrznej celem przeprowadzenia działań następczych.
- ustnie za pośrednictwem nienagrywanej linii telefonicznej pod numerem 519-546-909, udokumentowane w formie protokołu rozmowy, odtwarzającego dokładny jej przebieg
Co powinno zawierać zgłoszenie?
Zgłoszenie powinno zawierać w szczególności:
- dane osoby zgłaszającej, tj. imię, nazwisko, stanowisko, miejsce pracy,
- datę i miejsce sporządzenia,
- dane osób, które dopuściły się naruszenia prawa, tj. imię, nazwisko, stanowisko, miejsce pracy,
- opis nieprawidłowości oraz ich daty.
Zgłoszenie dodatkowo może zostać udokumentowane zebranymi dowodami i wykazem świadków.
Ochronie podlegają osoby, które dokonały zgłoszenia i osoby, które pomagały w dokonaniu zgłoszenia, jeśli działały w dobrej wierze, tj. na podstawie uzasadnionego podejrzenia mającego podstawę
w posiadanych informacjach, które obiektywnie uprawdopodobniają zgłaszane nieprawidłowości.
Osoby dokonujące zgłoszenia podlegają ochronie wyłącznie w zakresie dokonanych zgłoszeń.
Formularz zgłoszenia nieprawidłowości [pdf, 98KB] – do pobrania
Formularz zgłoszenia nieprawidłowości [docx, 21KB] – do pobrania
To jest pierwsza wersja tego dokumentu